Již od 13. hodiny čtvrtku 17. listopadu 2016 se začali sjíždět hosté a jednotky hasičů z okolních i vzdálenějších obcí do Kunovic, aby společně s místními hasiči oslavili významný den. Získat nejmodernější hasičskou techniku v podobě nového zásahového vozidla značky Scania nebyla jednoduchá záležitost. Vyžadovalo to mnoho úsilí a trpělivosti při zpracování jednotlivých projektů, aby se naplnil sen a touha úspěšné realizace.
V 14:00 vyrazil průvod v čele s muzikanty z Kelče a našimi mladými hasiči směrem k hasičské zbrojnici, kde se slavnostní žehnání a předání nové cisterny odehrávalo. Po úvodním slově nás Ing. Tomáš Mareček seznámil s technickými parametry vozu. Žehnání se ujal otec Ján Rimbala. Dále následovaly zdravice zúčastněných hostů.
Oficiální program byl zakončen ukázkou nové hasičské cisterny při zásahu. Pro zvídavé byla připravena prohlídka jak samotného automobilu, tak i starší výjezdové techniky, kterou SDH v historii svého působení používalo. Pro všechny pak bylo v prostorách hasičské zbrojnice připraveno občerstvení za symbolické ceny.
Nová hasičská cisterna CAS 20 Scania byla pořízena na základě rozhodnutí zastupitelstva obce. Na spolufinancování byly získány finanční prostředky z Fondu zábrany škod kanceláře pojistitelů České republiky a ze Zlínského kraje.Celkové náklady na pořízení byly 5 829 140 Kč, Fond kanceláře pojistitelů poskytl finanční prostředky ve výši 2,5 mil. Kč, Zlínský kraj přispěl částkou ve výši 500 tisíc Kč.
Lanový naviják v hodnotě 23 480 Kč sponzorsky věnovala obci společnost Kelečsko a. s. Obec Kunovice ještě dokoupila příslušenství v hodnotě 302 701 Kč (hadice, dýchací přístroje Dräger, lafetu), celkově tedy obec doplatila 2 805 660 Kč. Tímto děkujeme Fondu kanceláře pojistitelů, Zlínskému kraji, společnosti Kelečsko a. s. a především obci Kunovice za poskytnuté finanční prostředky.
Podvozek
TA – S2Z je postaven na podvozku Scania P360 CB4×4 o rozvoru 3 600 mm. Třináctilitrový přeplňovaný šestiválec o výkonu 265 kW je spřažen s manuálně řazenou převodovkou. Standardně jsou poháněna kola zadní nápravy, pohon předních je připojitelný. Ve dvoumístné kabině jsou v úchytech uloženy dva přetlakové dýchací přístroje. V přední části podvozku je uchycen elektrický lanový naviják o tažné síle 80 kN s vodicími rolnami a jištěním proti přetížení. Stejnou tažnou sílu má i hydraulický zadní naviják se směrovou kladkou. Automobil je dlouhý 8 330 mm, široký 2 550 mm a vysoký 3 590 mm. Jeho provozní hmotnost je 15 590 kg, nejvyšší přípustná pak 18 000 kg.
Podvozek cisterny
Pro cisternu byl použit podvozek Scania na dvounápravovém šasi. O pohon vozu se stará motor Scania DC13 112 o výkonu 323 kW splňující emisní normu Euro 5. Poměr výkonu motoru je 19,61 kW na 1000 kg celkové hmotnosti CAS. Řazení je mechanickou manuálně řazenou čtrnáctistupňovou převodovkou.
Kabina vozidla je šestimístná, prodloužená CrewCab 28. Všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostním pásem. Nad každým je umístěno bílé a červené neoslňující osvětlení v provedení LED, které lze samostatně zapnout. Červeného pracovního světla se užívá v nočních podmínkách při dostrojování posádky tak, aby nedocházelo k oslnění řidiče. V opěradlech sedadel čtyř hasičů sedících na zadní řadě sedadel jsou umístěny dýchací přístroje. V kabině najdeme rovněž dobíjecí úchyty pro radiostanice a ruční LED svítilny, radiostanice a autorádio. CAS je vybavena zásuvkou 24 V pro dobíjení akumulátorových baterií a s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu. V přední části vozu je pod nárazníkem uchycena asanační lišta, která umožňuje změnu úhlu trysek. Na rámu v prostoru předního nárazníku je lanový naviják o tažné síle 5,5 tuny s bezdrátovým dálkovým ovládáním. V režimu pracovní činnosti je naviják osvětlen neoslňujícím LED pásem. CAS je v zadní části vybavena tažným zařízením s čepem o průměru 40 mm určeným pro brzděný přívěs o hmotnosti maximálně 10 000 kg.
Nástavba cisterny
Nástavba je vyrobená ze samozhášivého polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny typu GFK. Barevné provedení vozidla je v odstínu červená RAL 3000 a bílá RAL 9003 formou lakování i polepu. Cisterna má vodní nádrž na 4 000 litrů a pěnidla 240 litrů. Použité čerpadlo Ruberg umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Výkon čerpadla dosahuje až 3 000 litrů za minutu. Účelová nástavba je vybavena osvětlovacím stožárem s pneumatickým vysouváním a elektrickým naklápěním světel. Stožár je osazen čtyřmi LED světly odolnými proti otřesům s odpovídající svítivostí 20 000 lumenů. Zdrojem elektrické energie 24 V je elektrická soustava podvozku CAS a v případě potřeby lze použít i vnější zdroj napojený přes zabudovaný měnič napětí 230 V/24 V. Veškeré osvětlení prostoru účelové nástavby zajišťují neoslňující LED světla. Nové vozidlo nahradilo starší vysloužilou CAS z osmdesátých let.